fredag den 28. februar 2020

Det Grå Guld slår til

Så er det blevet tid til min første anmeldelse her på blog'en.
I går aftes var jeg afsted med mine gode venner René og Marianne, som jeg har kendt siden vores døtre gik i børnehave sammen. Pigerne er voksne nu og har lange videregående uddannelser bag sig, men heldigvis er de godt 20 år gået totalt sporløst hen over os forældre, der stadig står knivskarpe, myndeslanke og kvikkere end nogensinde!

Vi havde valgt et af de to escaperooms i Randers centrum: Escaperoom Randers. Jeg kom i god tid (hvilket er højest usædvanligt for mig) og ejeren Jeppe tog godt imod mig. Vi fik en lille sludder om stedet. Han fortalte at det var en gammel ide, han realiserede. Faktisk havde han fået ideen for over 10 år siden, længe inden der var noget der hed ER i Danmark. Mens han var igang med at etablere stedet blev han pludselig klar over, at et andet escaperoom også var ved at se dagens lys i Randers. De to nye ER's åbnede stort set samtidig. Jeg håber, det kan stimulere kreativiteten hos ejerne og give folk lyst til at besøge begge steder. Faktisk har vi også et tredje ER i Randers. Det kommer der en anmeldelse af i en senere blog.
Jeg spurgte ejeren, om han selv var rundt og besøge forskellige ER's. Jeg blev ret overrasket over hans svar: Faktisk har han kun besøgt et enkelt ER. Jeg må indrømme at det fik mig til at tænke på, om han nu havde fundet på noget godt, da han jo af gode grunde ikke har oplevet så meget inspiration rundt omkring.


Nu ankom René og Marianne og vi fik en grundig introduktion. Først sikkerhedsinfo: Stedet har haft besøg af brandmyndighederne og det rum, vi skulle ned i er slet ikke aflåst og desuden udstyret med en ulåst og tydeligt markeret nødudgang, Vi  blev udstyret med en walkie talkie, som kunne bruges til hints. Vi havde valgt Submarine Escape og skulle ned i kælderen, hvilket var med til at give den helt rigtige undervandsstemning. Forhistorien var, at vi var stødt på grund i en ubåd og skulle finde og udføre en bestemt opgave inden 60 minutter, hvor ilttanken ville være tom...

For ikke spoile noget for andre, vil jeg selvfølgelig ikke skrive ret meget om selve rummet og opgaven, men derimod min oplevelse af det.


Min skepsis omkring ejerens kreativitet blev virkelig gjort til skamme....Vi kom ind i et utroligt flot rum og den fik på alle tangenter med hensyn til tekniske gadget og mekanik, sådan som jeg virkelig godt kan lide det. Der var lys og lyd og ting, der åbnede sig.
Undervejs fik vi god hjælp af gamemasteren og teknikken med walkie talkies fungerede stort set upåklageligt. Personligt synes jeg måske han var lige en anelse for hurtigt til at komme med hints et par gange, før vi selv havde bedt om det. Men på den anden side er det også dumt at sidde fast, fordi man griber det totalt forkert an. Vi havde også på forhånd tilkendegivet at vi gerne ville hjælpes.


Pulsen var oppe, som den skal være, og minutterne fløj afsted. Der var et par "røgslør" i form af genstande og dekorationer, der ikke skulle bruges til noget og dem spildte vi også noget tid på, men det skal jo heller ikke være for let. Med godt 17 minutter tilbage at trække vejret i var opgaven pludselig løst, og der lød en fanfare. Ejeren/gamemasteren kom ned til os og ønskede tillykke og tog billeder af vores lille team, som vi straks døbte Det Grå Guld. Det viste sig at vi sluttede på en uventet og imponerende all time 8. plads!

Bagefter blev vi budt på chips og sodavand uden beregning og der var god tid til at snakke videre inden vi listede ud i kulden igen.

Jeg giver 5 fede ud af 5 nøgler til Escaperoom Randers.
5 nøgler er for en virkelig superfed og rigtig god oplevelse med mange effekter
4 nøgler for en sjov og spændende oplevelse
3 nøgler for det gode, men lidt traditionelle ER
2 nøgler for det kedelige og eller dårlige ER
1 nøgle for det katastrofalt dårlige: spild af penge!

GULDNØGLEN kan gives til den helt igennem sublime og ekstraordinære oplevelse. Her skal man nærmest hentes i helikopter, når opgaven løses. Jeg kan godt afsløre at jeg endnu kun har oplevet 1 ER, der muligvis gør sig fortjent til dette.

De 5 nøgler får Escaperoom Randers fordi:
- God velkomst og hyggeligt og engageret gamemaster, som også fulgte godt med i vores gøren og laden undervejs og var let at komme i kontakt med på walkien.

- Tjek på sikkerheden og ulåst nødudgang. Et must!

- Utrolig flot dekoreret rum. Der var virkelig mange fede detaljer. Kreative opgaver, der var tilpas    svære og ikke mindst var der både elektronik og mekanik involveret. Jeg elsker mekaniske opgaver. Det er altså ikke ret spændende bare at åbne en hængelås, men når en låge pludselig springer op i den anden ende af rummet fordi man trykker på den helt rigtige knap, så synes jeg det er fedt.

- Hyggelig afslutning med forfriskninger var med til at runde en sjov oplevelse helt af. Gamemaster Jeppe havde også tid til at vise os rundt i selve rummet og fortælle om, hvordan han har bygget det. Dejligt når der er god tid.

Det Grå Guld i ubåden. Altid fedt, når der er lidt udklædningsmuligheder der er med til at højne den i forvejen gode stemning.


Vi betalte 675 kroner, hvilket er en ok pris her i provinsen. Men faktisk tilbyder stedet, at man kan booke for 100 kr pr. snude i tidsrummet 12-16 mandag til torsdag. Det synes jeg er en rigtig god pris.

Det kunne have været fedt, hvis trappen ned til ubåden også var dekoreret og en udklædt gamemaster er også altid et hit. Men alt ialt en virkelig fed aften og jeg synes vi fik rigtig meget for pengene.
Vi lavede en ny aftale om at mødes igen efter påske og måske tester vi igen et Randrusiansk ER.

Min næste blog bliver en anmeldelse af et ER i Bremen. Stay tuned!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vienna waits for you.....dobbeltafsnit

Velkommen tilbage på bloggen her. Jeg håber at både du og Wien har ventet tålmodigt på mig. Med vanlig sans for selviscenesættelse tillader ...